onsdag 19. desember 2012

Polkagriser

I dag har jeg fått unna det meste av julehandelen. For en gangs skyld er jeg tidlig ute (ja, jeg påstår at en knapp uke før jul er tidlig), noe jeg ellers aldri er. Det er veldig greit å bli med farmor på handel, det ender med koselig kafebesøk og mye gåing. 

Senere fikk jeg besøk av to gode venner. Lilja og jeg brukte kvelden på å oppdatere oss om den andres liv, og vi lagde polkagriser, eller peppermyntedrops som det også heter. Jeg var litt for entusiastisk, og har nå mange småblemmer på hendene fordi dropsmassen var litt for varm. Men det gikk bra til slutt, og resultatet ble både fine og gode polkagriser. 

Oppskrift:
- 1 dl vann
- 450g sukker
- 125g druesukker
- Peppermyntearoma
- Rødbetfarge

- Bland vann, sukker og druesukker i en kjele. Sett platen på full guffe, og sett på lokk. Når dampen avtar, tar du av lokket, og lar massen koke opp til ca 160 grader celcius. 

- Legg en teflonmatte på et bord, og hell halvparten av sukkermassen på teflonmatten (hvis du vil ha ensfargede drops heller du all massen på teflonmatten med en gang). 

- Drypp på ca 10 dråper peppermyntearoma og "rør" sammen med deigskrapere. Jobb med massen til den er kald nok til å bruke hendene. Her kan du virkelig la kreativiteten styre. Du kan lage drops, slikkepinner eller evighetskuler. 

- Dersom du så langt bare har brukt halvparten av massen, har du ikke god tid. Hell resten av massen på teflonmatten, tilsett 10 dråper peppermyntearoma og 10 dråper rødbetfarge. Bland sammen på samme måte som før. Dersom du vil gi deg selv mer tid, kan du sette noe av massen i ovnen på rundt 70 grader. Da kan du lage tofargede drops, dette gjør du ved å tvinne to masseklumper sammen, før du klipper opp til drops. 




Namnam! 
Dette blir litt julegave og litt til meg selv. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar