onsdag 2. januar 2013

Peppermynteknekk

Det ble et lite opphold i jula. Fikk en iPad i julegave med min kjære, så jeg har ikke brukt Mac'en på en stund. Men her er jeg igjen.

Jula har vært preget av familie og venner. Jeg slo typen i bowling for første gang, ever, og det er litt av en bragd. Det skjedde faktisk igjen i dag, men runde to tror jeg ikke jeg skal si så mye mer om. 

Jeg ble ferdig med siste julegave rundt klokken 03:00 natt til julaften. Det var et par selbuvotter til min kjærestes mor. De ble veldig godt mottat. Andre strikkegaver var to pannebånd, et til hver av mine "nesten-søstre". *bilder kommer, tlf tom for batteri*

Jeg lagde også noe som i USA heter peppermint bark. Jeg fant ut at det enkleste var å kalle det knekk, selv om det ikke gikk an å knekke den, hah. Det er rett og slett et lag melkesjokolade, et lag hvit sjokolade, og et tynt lag med halvveis knuste polkagriser på toppen. 

Oppskrift: 
400g melkesjokolade
400g hvit sjokolade
ca 100g polkagriser (se oppskrift her)

Smelt først melkesjokoladen i vannbad (eller den hvite sjokoladen hvis du vil ha den nederst). Spre den i en middels stor form og sett den i kjøleskapet til den er stivnet igjen. Smelt så den hvite sjokoladen i vannbad og spre den over melkesjokoladen. Bruk en tannpirker og swirl litt rundt mellom de to sjokoladene, så sitter de fast i hverandre når de stivner. Knus polkagrisene (men unngå at det blir støv) og spre de over den fortsatt varme hvite sjokoladen. Trykk de litt ned i sjokoladen, så stivner de inn i knekken. Sett formen i kjøleskapet igjen. 
Når knekken har stivnet, er det bare å dele opp i så store biter du ønsker. Jeg delte først ved å slippe hele platen ned på kjøkkenbenken. Deretter måtte jeg bruke kniv, for å få ønsket størrelse. Dette er snadder på høyt nivå. 
*bilder kommer, tlf tom for batteri*

Godt nytt år! 

1 kommentar:

  1. Hei Elise,

    Bloggen din har fanget vår oppmerksomhet på grunn av kvaliteten av oppskriftene. Vi ville bli glade hvis du ønsker å bli med i Alleoppskrifter.no, slik at vi kunne koble til den.

    Alleoppskrifter er en søkemotor som samler de beste norske matlaging nettsteder og blogger fra Internett.

    Flere hundre blogger er allerede registrert her og dra nytte av den trafikken vi sender til sine blogger og nettsteder.

    For å bli med Alleoppskrifter, bare gå til http://www.alleoppskrifter.no/ga-med-i-matbloggtoppen

    Ha en fin dag!

    Vennlig hilsen,
    Elin
    Alleoppskrifter.no

    SvarSlett